اجرای ۱۴۱ پروژه بهبود کیفی در گروه سایپا
این پروژهها تاکنون ۶۵درصد پیشرفت داشته است.
گروه خودروسازی سایپا در سال جاری و در راستای بهبود کیفیت محصولات و ارائه خدمات مناسبتر به مشتریان خود، ۱۴۱ پروژه بهبود کیفیت در دستور کار قرار داده که تاکنون ۶۵درصد پیشرفت داشته است. در دهمین همایش کیفیت گروه خودروسازی سایپا که به مناسبت روز ملی کیفیت و با حضور معاونان و مدیران کیفیت شرکتهای گروه سایپا برگزار شد، معاون کیفیت گروه سایپا ضمن اعلام این خبر با بیان اینکه کیفیت به معنای انجام کار بدون نقص است، گفت: «محصول، زمانی باکیفیت است که با خواستهها و نیازهای مشتری انطباق داشته باشد.»
ابوالفضل کریمی افزود: «کیفیت یعنی توانایی یک محصول در برآوردن هدف مورد نظر که با حداقل هزینه ممکن تولید شده باشد.» وی ادامه داد: «کیفیت یعنی توسعه، از این رو باید با مسئولیتپذیری فردی، برای ایجاد فرهنگ کیفیت و زمینه تحقق و گسترش کیفیت تلاش کنیم و به راهحلهای گسترش کیفیت و فرهنگ کیفیت در حلقههای زنجیره ارزش از طراحی تا تامین و تولید بپردازیم.»
ارتقای کیفیت محصولات با تشکیل یک تیم راهبردی
معاون کیفیت گروه سایپا با بیان اینکه هرکدام از همکاران حوزه کیفیت، استاد راهنما در آموزش کیفی هستند که با اهمیت دادن به موضوع یادگیری و آموزشهای کیفی میتوانند منابعی بر توسعه و پایداری فرهنگ کیفی ایجاد کنند، گفت: «با تشکیل یک تیم راهبردی و نگرش فراگیر کیفی میتوان برنامهای مناسب و کمهزینه در ارتقای کیفیت محصولات داشت.»
وی افزود: «برای این مهم باید برای خود مسئولیتی فراتر از وضع موجود تعریف کنیم و اگر به دنبال غلبه نگرش کیفی بر کمی هستیم، باید تلاش کنیم و آموزشها را در تمام واحدهای تولیدی گسترش دهیم.»
کریمی تاکید کرد: «در راستای اهداف و استراتژیهای تعریفشده، همواره تلاش داریم تا با بهبود کیفیت از طراحی تا خدمات پس از فروش، نقش خود را در افزایش رضایتمندی مشتریان ایفا کنیم.»
وی با اشاره به نقشه راه کیفی گروه سایپا گفت: «سال گذشته ۲۳۸ پروژه کیفیت طراحی و به سرانجام رسید و امسال نیز تا کنون ۱۴۱ پروژه بهبود کیفی در دستور کارقرار دارد که با میانگین میزان پیشرفت حدود ۶۵درصدی در حال پیگیری است.»
تعریف پروژههای سهساله برای آغاز در سال ۱۴۰۴
کریمی نگاه مدیرعامل گروه سایپا در حوزه کیفیت را عدممراجعه مشتری به نمایندگیها به علت وجود ایراد قطعات در بازه زمانی سهساله بیان کرد و افزود: «اقدامات و پروژههای مورد نیاز برای سالهای ۱۴۰۴ تا سه سال بعد در حال تعریف است.»
وی یکی از دستاوردهای کیفی گروه سایپا را کسب جایگاه نخست کیفی خودرو شاهین در شاخص IQS (تعداد عیوب مشاهدهشده در هر یکصد خودرو طی سه ماه اول مالکیت خودرو از دید مصرفکننده) بین محصولات ساخت داخل دانست و گفت: «بهکارگیری سیستمهای مدیریت کیفیت میتواند با ایجاد یکپارچهسازی فرآیندها و تمرکز بر مشتری در فرآیندهای ارتباط با مشتریان و تحقق اهداف کیفی موثر باشد.»
ضرورت پیگیری مستمر کیفیت
در ادامه این همایش محمدرضا نجفیمنش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودرو کشور با بیان اینکه مردم در حوزه کیفیت خودرو انتظارات بالایی دارند، گفت: «در حوزه کیفیت، نکته مهم این است که مدیران ارشد و سیاستگزار خودرویی، نگاه کیفیسازی را دنبال کرده و این موضوع را در مجموعه خود جاری کنند.»
وی ضمن تقدیر از زحمات انجامشده در حوزه کیفیت در شرکتهای خودروساز داخلی تصریح کرد: «یک خودرو با داشتن بیشاز ۳هزار قطعه، نیاز به انجام برنامههای کیفی مستمر جهت ایجاد رضایت نسبی مردم را دارد.»
نجفیمنش نیاز به اطلاعرسانی از انجام کارهای کیفی در محصولات تولیدی را بسیار ضروری دانست و گفت: «مردم باید از اقدامات کیفی انجامشده در این حوزه مطلع شوند و بدانند که خودروسازان داخلی در حال تلاش و برنامهریزی هستند؛ با اطلاعرسانی مناسب و تنویر افکار عمومی میتوان شرایط ذهنی مردم نسبت به محصولات داخلی را تغییر داد.»
وی افزود: «بهمنظور بالا بردن سطح کیفی محصولات داخلی علاوه بر استفاده از توان علمی و همکاری با دانشگاههای مطرح کشور، نیاز به تجهیز آزمایشگاهها و انجام تستهای مربوطه وجود دارد که باید در این زمینه اقدامات مورد نیاز صورت پذیرد.»
سهم ۷۵ درصدی طراحی اولیه در مسائل کیفی خودرو
داریوشگلمحمدی، معاون اسبق کیفیت سایپا و قائممقام اجرایی مدیرعامل سایپا-سیتروئن نیز در این همایش، با بیان اینکه باید پروژههای کیفی انجامشده بهدرستی و با دقت انجام شود که بعد از آن نیاز به تکرار نداشته باشد، گفت: «در شرکتهای خودروساز بهصورت مستمر پروژههای کیفی برای محصولات تعریف و انجام میشود. با اینحال، اگر مردم از محصولات نارضایتی دارند، نشانگر آن است که مشکلات کیفی بهصورت کامل برطرف نشده است و باید براساس اصول کیفی نسبت به رفع ایرادها اقدام کرد.»
وی افزود: «براساس اصول کیفیت، حدود ۷۵درصد مسائل کیفی خودرو باید در طراحی مدنظر قرار گیرد. ۲۰درصد نیز در فرآیند تولید و خدمات و ۵ درصد هم در خدمات پس از فروش مطرح است.»
گفتنی است؛ دهمین همایش کیفیت گروه خودروسازی سایپا به همت معاونت کیفیت گروه و با همراهی و حضور جمعی از معاونان و مدیران کیفیت شرکتهای گروه خودروسازی سایپا در سالن همایش شرکت سایپادیزل برگزار شد و در پایان مراسم از تعدادی از کارکنان فعال و برتر حوزه کیفیت سایپا و شرکتهای گروه تقدیر شد.