«ایران خودرو» رکورد تولید هفتگی را شکست

این شرکت در روز دوم اسفندماه، با تولید ۱۵۰۱۵ دستگاه خودرو سواری و وانت، رکورد جدیدی را در تولید هفتگی به ثبت رساند
گروه صنعتی ایرانخودرو در چهل و نهمین هفته کاری امسال، با برنامهریزی دقیق در شبکه تامین و تولید، موفق به عبور از رکورد تولید هفتگی خود شد. این شرکت در روز دوم اسفندماه، با تولید ۱۵۰۱۵ دستگاه خودرو سواری و وانت، رکورد جدیدی را در تولید هفتگی به ثبت رساند. از ابتدای سال جاری تا پایان هفته ۴۹، بیش از ۴۹۰هزار دستگاه خودرو توسط ایرانخودرو تولید شده است. این دستاورد در حالی محقق شده که شرکت تلاشهای قابل توجهی برای کاهش تعهدات معوق خود به مشتریان انجام داده است.
کاهش ۸۰ درصدی تعهدات معوق ایران خودرو
بر اساس آمارها، تا پایان بهمنماه، تعهدات معوق ایرانخودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۸۰درصد کاهش یافته و از بیش از ۵۰ هزار دستگاه به ۱۱هزار دستگاه رسیده است. مدیریت ایرانخودرو تاکید کرد تمرکز و هدف اصلی این شرکت، تولید و عرضه محصولات باکیفیت است و افزایش تولید صرفا در راستای کاهش تعهدات معوق و جلب رضایت مشتریان در تحویل بهموقع خودروها صورت میگیرد. این رویکرد نشاندهنده تلاش ایرانخودرو برای بهبود عملکرد و پاسخگویی به نیازهای بازار است.
افزایش تولید بدون اغماض کیفی
همانطور که مدیریت ایرانخودرو تاکید کرده است؛ تمرکز و هدف اصلی این شرکت، تولید و عرضه محصولات باکیفیت بوده و افزایش تولید اخیر بدون هرگونه اغماض کیفی رقم خورده است.
عادل پیرمحمدی پیش از این نیز در نشست هماندیشی با سازندگان شبکه تامین، با اشاره به اولویتهای تیم مدیریتی جدید به ویژه در زمینه رضایت مشتریان و حل مشکلات کیفی محصولات، گفت: «ایرانخودرو کاهش قیمت تولید به بهای کاهش کیفیت را نمیپذیرد؛ بهبود کیفیت و اقتصادیسازی تولید باید از طریق روشهای مهندسی صحیح و نه با کاهش کیفیت و ایجاد مشکل برای مشتریان انجام شود، اگر مشتریان نباشند؛ اقتصاد و کسبوکاری نیز وجود نخواهد داشت.»
وی بر جلب رضایت مشتریان بهعنوان اولویت اصلی ایرانخودرو تاکید و اظهار کرد: «همکاران ایرانخودرو و زنجیره تامین آن که مورد اعتماد هستند، سرمایه اصلی ما برای تولید محسوب میشوند.»
پیرمحمدی از تغییرات مدیریتی اخیر در ایرانخودرو به عنوان یک «رنسانس مدیریتی» یاد کرد و افزود: «در ۱۰ روز گذشته، تغییرات قانونی در ایرانخودرو صورت گرفت و مجمعی با حضور سهامداران دولتی و خصوصی تشکیل شد که تصمیم به واگذاری مدیریت به بخش خصوصی گرفت. اما هیچ جابهجایی سهامی صورت نگرفته و صرفا مدیریت شرکت واگذار شده است.»
وی از آغاز تحولات در بخش خدمات خبر داد و اظهار امیدواری کرد که مشتریان بتوانند طعم این تحولات را در تعطیلات نوروزی تجربه کنند. مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو تاکید کرد: «نگاه ما به مشتری است و برنامهریزیهای ما بر اساس خواستههای مشتریان انجام میشود.»
معرفی محصول جدید ایرانخودرو تا ۱۵ ماه آینده
پیرمحمدی همچنین از توسعه محصولات جدید خبر داد و گفت: «در حال طراحی یک خودرو جدید هستیم که ظرف ۱۵ ماه آینده به خط تولید خواهد رسید. همچنین، ناترازی مصرف سوخت که دغدغه مردم و حاکمیت است، در دستور کار ما قرار دارد و ما مسئول پاسخگویی در این زمینه هستیم.»
وی از آغاز پروژه ویژه هیبرید از روز ۲۰ بهمنماه امسال خبر داد و افزود: «برنامهریزی کردهایم تا ۳۰۰هزار دستگاه پاورترین شامل موتور و گیربکس هیبرید تولید کنیم. همچنین، خدمات پس از فروش را بهبود خواهیم بخشید و به سمت خودکفایی در تولید قطعات حرکت میکنیم و بهزودی گیربکس هیبرید (DHT) را نیز در خط تولید داخلی خواهیم داشت.»
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو درخصوص دغدغههای قطعهسازان نیز اظهار کرد: «سهامداران نیز همین دغدغهها را دارند؛ با تغییر مدیریت جدید، تغییری در ارتباط با قطعهسازان ایجاد نمیشود و سهم آنها کاهش نخواهد یافت. البته اگر قطعهای بدون کیفیت موردتایید ما ارائه شود، قطعا برگشت خواهد خورد. اما درهرحال، قطعهسازان سرمایهگذاری کردهاند و ما از دانش فنی و خدمات آنها در زنجیره تامین استفاده میکنیم.»
وی در مورد مطالبات قطعهسازان نیز گفت: «پرداختها مطابق قرارداد در حال انجام است و بخشی از پرداختها تا پایان سال محقق خواهد شد؛ اولویت ما پرداخت به شرکت ساپکو و قطعهسازان است و متاسفانه انباشت زیادی در حوزه مطالبات داریم، اما امیدواریم عید خوبی را رقم بزنیم.»
پیرمحمدی در پایان، زنجیره تامین ایرانخودرو و اعتماد آنها به شرکت را دارایی مهمی دانست و گفت: «برنامههای مفصلی برای بهبود کیفیت و افزایش رضایت مشتریان در حال تدوین است که در فرصت مناسب جزییات آن اعلام خواهد شد.»
تعمیق خودکفایی و تحقق اهداف تولیدی در تعامل با شبکه تامین
مهدی اشتری ماهینی، مدیرعامل شرکت ساپکو نیز در این نشست با اشاره به برنامههای کلان این شرکت برای تحقق اهداف تولیدی و تعمیق خودکفایی در صنعت خودرو، بر چابکسازی فرایندهای جاری ساپکو بهمنظور تسهیل تعامل با قطعهسازان تاکید کرد.
وی اولین رکن برنامههای این شرکت را بهبود تعامل با سازندگان شبکه تامین از طریق تسهیل فعالیتهای مرتبط با قراردادها، تسویهحسابها و سایر فرایندهای اداری عنوان کرد و افزود: «چابکسازی این فرایندها برای تعمیق تعاملات با قطعهسازان ضروری است.»
اشتری با اشاره به ضرورت تحقق اهداف تولیدی سال جاری و سال آینده، دومین راهبرد این شرکت را تعامل همهجانبه با سازندگان شبکه تأمین برای دستیابی به برنامههای تیراژ تولیدی گروه صنعتی ایرانخودرو دانست.
وی ادامه داد: «سومین برنامه ساپکو، حرکت منسجم به سمت تحقق قیمتهای هدف و منصفانه است که با بهبود بهرهوری در فرایندهای تامین و تولید قابل دستیابی خواهد بود.»
مدیرعامل ساپکو همچنین به دو برنامه دیگر ساپکو شامل توسعه توان طراحی مهندسی و ارتقای خودکفایی اشاره کرد و افزود: «توجه بیشازپیش به فناوریهای بهروز در فرایندهای تولید، تحقیق و کیفیت، پیشنیازهای اصلی این دو برنامه هستند.»