جمعه 2 خرداد 1404
ای بی لاین
تبلیغات
  • خانه
  • فناوری
  • هوش مصنوعی
  • اخبار ارز دیجیتال
  • استارتاپ
  • اخبار علمی
  • کسب و کار
  • رپورتاژ آگهی
  • آموزش
    • مهندسی پرامپت
  • مقالات آموزشی
    • هاست
    • دامین
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده همه نتایج
  • خانه
  • فناوری
  • هوش مصنوعی
  • اخبار ارز دیجیتال
  • استارتاپ
  • اخبار علمی
  • کسب و کار
  • رپورتاژ آگهی
  • آموزش
    • مهندسی پرامپت
  • مقالات آموزشی
    • هاست
    • دامین
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده همه نتایج
ای بی لاین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتایج
خانه خودرو

خصوصی‌سازی آبی پوشان همچنان زیر سایه قیمت‌گذاری دستوری

خصوصی‌سازی آبی پوشان همچنان زیر سایه قیمت‌گذاری دستوری

آبی پوشان

در گروه صنعتی ایران‌خودرو، اگرچه در ظاهر مدیریت به بخش‌خصوصی واگذار شده، اما ادامه قیمت‌گذاری دستوری توسط دولت، سبب شده است خصوصی‌سازی در این بخش در عمل با چالش‌های جدی مواجه شود.

واگذاری مدیریت گروه صنعتی ایران خودرو به بخش خصوصی در اواخر سال گذشته درحالی انجام شد که براساس اطلاعات منتشره این واحد بزرگ خودروسازی با مدیریت دولتی بیشتر از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشت خلق کردند. کارشناسان و صنعتگران رهایی این غول خودروسازی از افسار زیان انباشته را تحویل سکان مدیریت از دولتی به بخش‌خصوصی «مشروط» بر حمایت‌های هدفمند اعلام می‌کردند. متاسفانه طی سه ماه اخیر شاهد هستیم که سایه «قیمت‌گذاری دستوری» بر سر این خودروساز همچنان باقی است و به‌زعم کارشناسان حمایت‌های هدفمندی در راستای بهبود وضعیت گروه صنعتی ایران‌خودرو از سوی دولت صورت نگرفته است. گروه صنعتی ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو در کشور نیازمند تغییر و بازنگری متولیان در امر قیمت‌گذاری دستوری است. مشروط برآزادسازی قیمت‌ها و نظارت همه‌جانبه وزارت صمت به‌عنوان سیاستگزار صنعتی می‌توان نسبت به‌رشد این خودروساز در مدت کوتاه و سوددهی آن امیدوار بود.

کاهش انگیزه برای رشد کیفیت

کیفیت تولید خودروهای داخلی به‌ویژه محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو همواره زیرتیغ مشتریان، مسئولین و کارشناسان بوده است. این درحالی است که ریشه اصلی عدم‌ارتقای کیفیت محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو در قیمت‌گذاری دستوری است، آمار منتشره حاکی از افت ۲.۳ درصدی کیفیت خودروهای تولیدی آبی‌پوشان جاده‌مخصوص با مدیریت دولتی و قیمت‌گذاری دستوری است.

افت کیفیت فقط یکی از آثار مخرب دخالت دولت در تعیین نرخ خودرو است؛ به این آثار باید محدود شدن منابع مالی، کاهش سرمایه‌گذاری و عدم اصلاح فرآیندهای تولید با هدف رشد قطعات را نیز اضافه کرد.

بنابراین اگر گروه صنعتی ایران‌خودرو مسیر ارتقای کیفیت را بخواهد به‌سرعت دنبال کند، در گام نخست باید وزارت صمت به‌عنوان سیاستگزار صنعتی دست مدیران ارشد این واحد خودروسازی را که از بخش خصوصی هستند، باز بگذارد. آزادی عمل مدیران گروه صنعتی ایران‌خودرو در تعیین نرخ خودرو می‌تواند مسیر توسعه برای آبی‌پوشان را هموارتر از گذشته کند.

تحقیق و توسعه با قیمت‌گذاری تکلیفی به فراموشی رفته است

به تازگی یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به «دنیای خودرو» اعلام کرد؛ «بودجه تحقیق و توسعه در صنعت‌خودرو کشور تقریبا صفر است.»، اعلام این خبر نیازمند تاملی در فرآیند مالی خودروسازان است.

بررسی ساختار مالی گروه صنعتی ایران‌خودرو از تبعات منفی «قیمت‌گذاری دستوری» در کارنامه آبی‌پوشان خبر می‌دهد. تداوم قیمت‌گذاری دستوری در صنعت‌خودرو کشور می‌تواند بودجه تحقیق و توسعه را به‌کمتر از ۲ درصد برای خودروسازانی مانند گروه صنعتی ایران‌خودرو برساند. این درحالی است که صنعت‌خودرو دنیا سالانه به‌طور میانگین ۵ تا ۷ درصد درآمد خود را صرف تحقیق و توسعه می‌کند.

همچنین «تیم مدیریت جدید گروه صنعتی ایران‌خودرو» به‌رغم فشارهای مالی ناشی از «قیمت‌گذاری دستوری» برنامه توسعه سبد محصول، توسعه پلت‌فرم‌ها و افزودن دو پلت‌فرم جدید توام با تنوع سبد سوختی را در دستور کار خود دارد. موفقیت بخش‌خصوصی در این امر نه تنها سبب رشد رضایت‌مندی مشتریان در بازار خواهد شد، بلکه مسیر خصوصی‌سازی صنعت‌خودرو را برای سایر تولیدکنندگان هموار خواهد کرد.

رشد تیراژ تولید زیر ضرب قیمت‌گذاری دستوری

رشد تیراژ تولید را می‌توان نخستین انتظار از مدیریت بخش‌خصوصی در گروه صنعتی ایران‌خودرو عنوان کرد. ایران‌خودرو با مدیریت دولتی طی ۱۱ ماه سال گذشته دستاورد چندانی در رشد تیراژ تولید به‌رغم ظرفیت‌های بالقوه نداشت. این درحالی است که بخش‌خصوصی با علم به‌تکلیف قیمت‌گذاری به‌محصولات تولیدی این واحد برنامه تیراژ ۶۰۰ هزار دستگاهی را اعلام کرده است.

گروه صنعتی ایران‌خودرو با سکان‌داری بخش‌خصوصی می‌تواند برنامه تولید مذکور در سال جاری را محقق کند؛ اما درصورت حمایت‌های هدفمند دولت مانند «آزادسازی قیمت خودرو» برای بخش‌خصوصی در ایران‌خودرو بستر تیراژ تولید نسبت به آمار مذکور رشد خواهد یافت. تیراژ تولید در جاده‌مخصوص گروگان قیمت‌گذاری دستوری شده است که شاید زمان آن رسیده باشد وزارت صمت به‌عنوان متولی صنعت‌خودرو در مورد این مهم نیز بازنگری جدی داشته باشد.

چرایی الزام آزادسازی قیمت‌ها در ایران‌خودرو

خصوصی‌سازی در اقتصادهای مدرن به‌معنای انتقال مالکیت به بخش‌خصوصی همراه با فراهم کردن بسترهای لازم برای تصمیم‌گیری مستقل اقتصادی است. در این میان، یکی از مهم‌ترین پیش‌شرط‌های موفقیت در خصوصی‌سازی، آزادسازی قیمت‌ها و واگذاری کنترل بازار به‌عرضه و تقاضاست.

در گروه صنعتی ایران‌خودرو، اگرچه در ظاهر مدیریت به بخش‌خصوصی واگذار شده، اما ادامه قیمت‌گذاری دستوری توسط دولت، سبب شده است این خصوصی‌سازی در عمل با چالش‌های جدی مواجه شود.

در غیاب آزادی قیمت‌ها، خودروسازان نمی‌توانند قیمت نهایی محصولات خود را متناسب با هزینه‌های تولید تعیین کنند. این وضعیت موجب می‌شود سودآوری شرکت‌ها به‌شدت افت کند. بخش‌خصوصی ذاتا برای بقا نیاز به افزایش کیفیت و فناوری محصولات خود دارد. اما درشرایطی که قیمت نهایی محصولات به‌صورت دستوری تعیین شود و سود ناشی از ارتقای کیفیت قابل وصول نباشد، طبیعی است که انگیزه برای سرمایه‌گذاری روی فناوری‌های نوین یا بهبود طراحی محصولات از بین برود.

تبلیغات

یکی از اهداف خصوصی‌سازی، ایجاد فضای رقابتی است. اما وقتی یک خودروساز خصوصی‌شده همچنان مجبور باشد با قیمت‌های دستوری فعالیت کند، در مقابل واردات خودرو یا رقبا با آزادی عمل بیشتری مواجه باشند، عملا به‌حاشیه رانده می‌شود.

نبود سودآوری پایدار، خودروساز را به‌سمت استقراض‌های سنگین از بانک‌ها سوق می‌دهد. این موضوع نه تنها هزینه مالی شرکت‌ها را بالا می‌برد، بلکه ساختار مالی آن‌ها را نیز دچار آسیب‌های جدی می‌کند. بنابراین در شرایط مذکور بیشتر از هر زمان دیگری آزادسازی قیمت‌ها به‌عنوان یک راهکار اساسی جهت رشد و پیشرفت ایران‌خودرو شناخته می‌شود.

تبلیغات
تبلیغات
پست قبلی

آیین ملی اعطای جایزه «علامه طباطبایی(ه)» برگزار می شود

پست بعدی

سالن سینمای لوکس روی چرخ در چین و جهان! | رونمایی از شاهکار جدید بنز + تصاویر

علی کریمخانی

علی کریمخانی

متخصص و توسعه دهنده نرم افزار، IT Specialist، Software Engineering، Web Programmer نویسنده و تولیدکننده محتوا می باشم که با تمرکز بر ارتقا فرهنگ، مهارت و سواد دیجیتال فعالیت می نمایم هم چنین با تجربه‌ای چندساله در زمینه تولید محتوا، به‌ویژه در حوزه‌های دیجیتال و هوش مصنوعی، به ترویج استفاده صحیح و آگاهانه از فناوری‌های دیجیتال می پردازم. همچنین با استفاده از وبلاگ‌ها، مقالات و ویدیوهای آموزشی، سعی در افزایش آگاهی عمومی در مورد مسائل دیجیتال، مهارت‌های نرم‌افزاری و تفکر انتقادی دارم. بنده اعتقاد دارم که با تقویت مهارت‌های دیجیتال، می‌توان جامعه‌ای هوشمندتر و مسئولانه‌تر ساخت.

مطالب مرتبط

خودرو

معرفی کاوازاکی Z900SE | مشخصات این موتورسیکلت چیست؟

23 اردیبهشت 1404
خودرو

مروری بر خودروی اورا 03 | مشخصات این چینی برقی چیست؟

23 اردیبهشت 1404
خودرو

معرفی قوی‌ترین موتور باکسر تازه‌نفس BMW | ترکیبی از قدرت، فناوری، و راحتی در کلاس اسپرت و تورینگ

23 اردیبهشت 1404
خودرو

شگفتانه جدید در خرید سهام «سایپا»؛ علی انصاری وارد شد

23 اردیبهشت 1404
خودرو

آینده بازار خودرو ایران در گرو تصمیمات کلان اقتصادی

23 اردیبهشت 1404
خودرو

علت گران‌تر بودن بیمه خودروهای لوکس نسبت به مدل‌های معمولی چیست؟

23 اردیبهشت 1404
پست بعدی

سالن سینمای لوکس روی چرخ در چین و جهان! | رونمایی از شاهکار جدید بنز + تصاویر

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب روز

  • مقالات

متا اپ دستیار هوش مصنوعی خودش را رونمایی کرد

23 اردیبهشت 1404

انتشار قابلیت‌های جدید اپلیکیشن «دولت من»؛ حذف پیامک از احراز هویت

23 اردیبهشت 1404
Duolingo

آیا Duolingo چهره بحران شغلی هوش مصنوعی است؟ | بررسی تأثیر AI بر بازار کار

15 اردیبهشت 1404

زیست بوم مجازی کودکان و نوجوانان باید در سامانه شاد شکل بگیرد

28 فروردین 1404

تبلیغات متنی

لوازم الکتریکی تعمیرگاه رنو تعمیرگاه تویوتا دوره های بین المللی یوگا
تبلیغات

پیشنهاد روز

لوازم الکتریکی تعمیرگاه رنو تعمیرگاه تویوتا دوره های بین المللی یوگا

دسته بندی مطالب

  • آخرین اخبار
  • اپلیکیشن بازی چندرسانه ای
  • اخبار ویدیویی
  • ارز دیجیتال
  • خودرو
  • علم و دانش
  • فناوری
  • کسب و کار
  • مجازی
  • مقالات
  • هوش مصنوعی

درباره ای بی لاین

ای بی لاین با نگاهی دقیق به دنیای فناوری و ارتباطات این امکان را به مخاطبان خود می دهد تا همواره به جدیدترین مطالب و اخبار تکنولوژی دسترسی داشته باشند.

  • تبلیغات
  • تماس باما

© 2024 اخبار - تمامی حقوق برای سایت EBLine محفوظ می باشد.

بدون نتیجه
مشاهده همه نتایج
  • خانه
  • اخبار فناوری
  • اخبار استارتاپ
  • اخبار ارز دیجیتال
  • اخبار علمی
  • اخبار کسب و کار
  • اخبار خودرو
  • اخبار ویدیویی
  • مقالات آموزشی
  • تماس با ما

© 2024 اخبار - تمامی حقوق برای سایت EBLine محفوظ می باشد.