شنبه 25 مرداد 1404
ای بی لاین
تبلیغات
  • خانه
  • اخبار هوش مصنوعی
    • تحولات جهانی هوش مصنوعی
    • اخبار داخلی هوش مصنوعی
  • آموزش و یادگیری هوش مصنوعی
    • آموزش هوش مصنوعی
      • هوش مصنوعی چیست؟
      • کاربرد هوش مصنوعی چیست؟
    • مقالات هوش مصنوعی
    • دوره های آموزشی
    • مهندسی پرامپت
      • آموزش پرامپت نویسی مبتدی تا پیشرفته
      • نمونه پرامپت نویسی، مثال‌های واقعی
      • سایت پرامپت نویسی
    • آموزش هوش مصنوعی کودکان
  • کاربردهای هوش مصنوعی
    • چت جی پی تی
      • چت جی‌ پی‌ تی چیست؟
      • دانلود چت جی پی تی
      • سایت چت جی پی تی
      • آموزش چت جی پی تی فارسی
      • دانلود چت جی پی تی از گوگل پلی
      • ثبت نام چت جی پی تی
      • چت جی پی تی دانلود مستقیم
      • سایت چت جی پی تی رایگان
      • کدام نسخه چت جی پی تی برای استفاده مناسب تر است؟
      • نحوه خرید چت جی پی تی پلاس به چه صورت است؟
    • هوش مصنوعی در کسب و کار
    • تفریح و سرگرمی
    • فین تک
  • هوش مصنوعی و چندرسانه‌ای
    • طراحی لوگو با هوش مصنوعی
    • تولید محتوای ویدیویی با هوش مصنوعی
    • برنامه تبدیل عکس به نقاشی با هوش مصنوعی
    • pictory
  • اخبار تکنولوژی
بدون نتیجه
مشاهده همه نتایج
  • خانه
  • اخبار هوش مصنوعی
    • تحولات جهانی هوش مصنوعی
    • اخبار داخلی هوش مصنوعی
  • آموزش و یادگیری هوش مصنوعی
    • آموزش هوش مصنوعی
      • هوش مصنوعی چیست؟
      • کاربرد هوش مصنوعی چیست؟
    • مقالات هوش مصنوعی
    • دوره های آموزشی
    • مهندسی پرامپت
      • آموزش پرامپت نویسی مبتدی تا پیشرفته
      • نمونه پرامپت نویسی، مثال‌های واقعی
      • سایت پرامپت نویسی
    • آموزش هوش مصنوعی کودکان
  • کاربردهای هوش مصنوعی
    • چت جی پی تی
      • چت جی‌ پی‌ تی چیست؟
      • دانلود چت جی پی تی
      • سایت چت جی پی تی
      • آموزش چت جی پی تی فارسی
      • دانلود چت جی پی تی از گوگل پلی
      • ثبت نام چت جی پی تی
      • چت جی پی تی دانلود مستقیم
      • سایت چت جی پی تی رایگان
      • کدام نسخه چت جی پی تی برای استفاده مناسب تر است؟
      • نحوه خرید چت جی پی تی پلاس به چه صورت است؟
    • هوش مصنوعی در کسب و کار
    • تفریح و سرگرمی
    • فین تک
  • هوش مصنوعی و چندرسانه‌ای
    • طراحی لوگو با هوش مصنوعی
    • تولید محتوای ویدیویی با هوش مصنوعی
    • برنامه تبدیل عکس به نقاشی با هوش مصنوعی
    • pictory
  • اخبار تکنولوژی
بدون نتیجه
مشاهده همه نتایج
ای بی لاین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتایج
خانه کسب و کار

مهم‌ترین قربانی در روابط‌عمومی تاریک، حقیقت است

مهم‌ترین قربانی در روابط‌عمومی تاریک، حقیقت استروابط عمومی

در این نشست، دکتر مسعود کوثری (عضو هیئت علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران)، دکتر احسان شاه‌قاسمی (عضو هیئت علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران)، دکتر مهدی کاشفی‌فرد (مدرس سواد رسانه‌ای و دکتری علوم ارتباطات دانشگاه تهران)، دکتر احمد کارخانه (مدرس دانشگاه و کارشناس دادگستری) و دکتر منصور ساعی (عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و علوم انسانی) به طرح بحث درباره ماهیت روابط‌عمومی تاریک و نمونه‌های جهانی پرداختند. همچنین در این جلسه به عنوان مطالعه موردی (Case study)، کمپین رسانه‌ای تپسی علیه اسنپ‌فود مورد تحلیل قرار گرفت.

هدف روابط‌عمومی تاریک، آسیب رساندن به اعتبار و شهرت شرکت‌های رقیب است

دکتر کوثری در ارائه‌ای با موضوع «از پروپاگاندای سیاه تا روابط عمومی تاریک» به طرح مسائلی در خصوص اهداف و شگردهای شکل‌گیری روابط عمومی سیاه پرداخت. وی در این خصوص اذعان داشت: با ورود ادوارد برنیز به آمریکا بود که بسته‌بندی جدیدی از دانش فروید به شرکت‌های بزرگ ارائه شد و بعدها به نام روابط عمومی شناخته شد. تعبیری که من هم درباره روابط‌عمومی ارائه می‌دهم «سازوکاری برای فروش میل» است. اما روابط عمومی تاریک را عموما ضربه زدن به رقبای تجاری در حوزۀ برندها و کسب و کارها تعریف می‌کنند که امروزه با عنوان پروپاگاندای رایانشی، دولت‌ها نیز وارد این عرصه شده‌اند. روابط عمومی سیاه از چهار فیلتر رد می‌شود: اول برجسته‌کردن ضعف هویتی شرکت رقیب، دوم ایجاد تصویر منفی، سوما تأکید بر این ضعف‌ها و چهارم دزدیدن مشتریان است. روابط‌عمومی سیاه تکنیک‌های متفاوتی هم دارد، برای مثال مرورهای منفی دربارۀ کالا، لو دادن یا بیان اسناد محرمانه توسط کارکنان یا ستایش دروغین که معمولا واکنش منفی به همراه دارد. نکتۀ دیگر در خصوص روابط‌عمومی سیاه، استفاده از رهبران افکار است که از طریق آن‌ها موضوعی را به بقیه منتقل کنیم یا اینکه از نقاط ضعف رقیبان استفاده کنیم و آن‌ها را به تله بیندازیم.

مثال روابط‌عمومی تاریک در حادثه بندرعباس؛

انتشار غیرمجاز تصاویر محرمانه دوربین‌های امنیتی بندر شهید رجایی توسط خبرگزاری مهر

در ادامه دکتر کارخانه به طرح موضوع در خصوص مهندسی افکار عمومی، روابط عمومی سیاه و ارتباط آن با حادثۀ بندرعباس پرداخت. وی با اشاره به این نکته که بندر شهید رجایی پایتخت حمل و نقل کشور و مرکز اقتصادی بزرگ کشور است، گفت: متاسفانه امروز در ایران، آنچه روابط‌عمومی تاریک نامیده می‌شود، بر خلاف یک روابط‌عمومی حرفه‌ای و دوطرفه است. علاوه بر شرکت‌های خصوصی و تجاری، در حوزه دولتی نیز شاهد این رویکرد هستیم. به عنوان مثال ادارات دولتی از رسانه‌ها به‌عنوان یک اهرم فشار در راستای مقاصد خود استفاده می‌کنند تا با تاثیرگذاری بر افکار عمومی، زودتر به مقاصد اقتصادی‌شان برسند. ما در موضوع بندر شهید رجایی نیز با محتواهای جعلی سر و کار داشتیم؛ مثلا در رسانه‌ها این‌طور برجسته شد که «انفجار» در بندر شهید رجایی رخ داد در حالی که مشخص نبوده که حادثه دقیقاً انفجار است یا آتش‌سوزی؛ چراکه این دو مفهوم اساساً با یکدیگر متفاوت است. فاش‌سازی غیرمجاز اطلاعات یکی دیگر از تکنیک‌های این حوزه است و در همین راستا دیدیم که خبرگزاری مهر یکی از فیلم‌های دوربین‌های امنیتی بندر شهید رجایی را منتشر کرد و داده‌ ناقص برآمده از آن ویدیو منجر یک نتیجه‌گیری نادرست درباره احتمال حمله خارجی به بندر شد.

مهم‌ترین قربانی در روابط‌عمومی تاریک، حقیقت است

پروپاگاندا و روابط‌عمومی تاریک دقیقاً چطور کار می‌کند؛

تحلیل کمپین رسانه‌ای تپسی علیه اسنپ‌فود

دکتر مهدی کاشفی‌فرد ضمن ذکر مقدمه‌ای در باب این‌که روابط‌عمومی تاریک در برخی شرکت‌های بزرگ با اهدافی از جمله قاپیدن مشتریان رقیب و دستکاری احساسی جامعه همراه است به ارائه یک پژوهش‌ تحلیلی درباره کمپین تپسی علیه اسنپ‌فود پرداخت و گفت: در این مدت یک بمباران خبری با کلیدواژه «انحصار» انجام شد که یکی از تکنیک‌های اصلی روابط‌عمومی تاریک است. اگر وظیفۀ روابط‌عمومی و خبرنگاری اصیل این است که در جامعه گفت‌وگو ایجاد کند، روابط عمومی تاریک با استفاده از مکانیسم‌های شایعه‌پذیری قیل‌وقال راه می‌اندازد.

این پژوهشگر سواد رسانه‌ای در ادامه با اشاره به تکنیک چارچوب‌بندی منفی (Negative Framing) در دارک‌پی‌آر و کارکرد آن برای تخریب چهره رقیب، توضیح داد: در کمپین تپسی، تکنیک‌هایی مانند استفاده از «هراس‌های اخلاقی» نیز مشهود است؛ در این روش تلاش می‌شود تا کمپانی رقیب را ضد ارزش‌های مقبول یک جامعه (عدالت، انصاف و…) جلوه دهند. از این طریق، افکار عمومی به جای این‌که به ابعاد پیچیده حقوقی ماجرا توجه کنند و بر آن مبنا قضاوت کند، در فضایی احساسی و غیرعقلانی قرار می‌گیرد و در دام مظلوم‌نمایی و قربانی‌نماییِ سازندگان کمپین می‌افتد.

تبلیغات

وی در جمع‌بندی ارائه‌اش به پیامدهای اجتماعی دارک‌پی‌آر برای جامعه ایران افزود: یکی از پیامدهای خطرناک روابط‌عمومی تاریک، قطبی‌شدنِ جامعه است؛ این دوقطبی‌گرایی بر مبنای تکنیک «دوگانه‌سازی کاذب» پیش می‌رود به این معنا که یک کمپانی در راستای بیشینه‌سازی منافع تجاری‌اش بگوید من به دنبال رقابت هستم و دیگری انحصارگر است. نهایتاً در چنین فضایی فرسایش گفتمان عمومی رخ می‌دهد چراکه این بحث در فضای عمومی بی‌نتیجه رها می‌شود در حالی که بحث‌های حقوقیِ این‌چنینی باید در مجاری قانونی خودش رسیدگی و حل‌وفصل بشود. دارک‌پی‌آر اما در تلاش است فهم حقوقی را با خطاهای شناختی و احساسی خدشه‌دار کند.

اخراج رقیب از صحنه به غیراخلاقی‌ترین روش و تسخیر میدان‌های فعالیت رقیب، هدف بسیاری از تیم‌های روابط‌عمومی در سازمان‌هاست

دکتر احسان شاه‌قاسمی ضمن تعریف روابط‌عمومی تاریک در قالب «دستکاری استراتژیک و پنهانی افکار همگانی»، بحثی آسیب‌شناسانه در باب اخلاق روابط‌عمومی در ایران را طرح کرد و گفت: پیام‌های مثبت روابط‌عمومی تاریک صرفاً برای تاثیرگذاری بر مخاطبان بیرونی است اما در پشت‌صحنه، اهداف تجاری یا سیاسی یک گروه را بر منافع عمومی ترجیح می‌دهد. او در ادامه به بحث درباره معیارهای تشخیص روابط‌عمومی تاریک پرداخت و گفت: کاری که برای روابط‌عمومی بسیاری از سازمان‌ها تعریف شده این است که باید به غیراخلاقی‌ترین روش‌ها رقبا را از صحنه بیرون کرد و میدان‌هایی که آن‌ها قبلاً از آن خود کرده‌اند را تسخیر کرد.

مهم‌ترین قربانی در روابط‌عمومی تاریک، حقیقت است

«برند ایرانی» قربانی روابط‌عمومی تاریک و خودزنی‌ِ تاریخی خودمان است

دکتر منصور ساعی ضمن اشاره به تخریب عناصر جامعه ایرانی توسط روابط‌عمومی تاریک گفت: تحریف تاریخ و فرهنگ ایران، یکی از اهداف روابط‌عمومی تاریک در فضای بین‌المللی علیه ایران است؛ به عنوان مثال فیلم «سیصد» و کنش‌های فرهنگی دولت‌ها علیه ایران. اما بیش‌ترین بروز دارک‌پی‌آر در حوزه کسب‌وکارهاست و در این حوزه شاهد تخریب برندهای ایرانی هستیم، که این هم می‌تواند منشا خارجی داشته باشد و هم به نوعی خودزنی خودمان است.

این مدرس دانشگاه درباره راهکارهای پیشنهادی مواجهه با روابط‌عمومی تاریک گفت: علاوه بر شفافیت و سرعت در پاسخگویی، سکوت راهبردی در کنار پاسخ‌گویی غیرمستقیم نیز می‌تواند یکی از راه‌کارهای برندها برای بهبود شرایطی باشد که کنش‌های مخرب رقیب به آن دامن زده است. آن‌چه در ایران کم‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد، پرداختن به مسئولیت‌های اجتماعی در راستای خلق روایت‌های جدید از برند است که در مواقع بحرانی می‌تواند مفید واقع شود.

او همچنین در قسمت پایانی این نشست درباره رشد «باج‌نیوزها» و قدرت آن‌ها در پیاده‌سازی روابط‌عمومی تاریک هشدار داد و اذعان داشت: باج‌نیوزها توسط کسانی اداره می‌شود که غالباً هیچ‌گونه تحصیلات آکادمیکی در حوزه روزنامه‌نگاری ندارند و این کار صرفاً محل درآمدشان است.

تبلیغات

پایان پیام

اشتراک گذاریتوییتاشتراک گذاری
تبلیغات
پست قبلی

داستان زندگی، شکار و آیین‌های ۷۵۰۰ سال پیش | حلقه‌ای گمشده از گذشته انسان

پست بعدی

هوش مصنوعی مولد و کاربردهای واقعی آن در سال ۲۰۲۵

مهدیه معتمدپور

مهدیه معتمدپور

برنامه نویس و متخصص IT به عنوان دبیر تحریریه سایت ای بی لاین، مسئولیت هدایت و تنظیم محتوای خبری را بر عهده دارم. علاقه‌مند به تکنولوژی و نوآوری‌های جدید در صنعت دیجیتال می باشم، در تلاش هستم تا بهترین و به‌روزترین اطلاعات اخبار دیجیتال را در اختیار مخاطبان قرار دهم. همچنین به نوشتن مقالات تحلیلی و بررسی روندها و اخبار داغ دنیای فناوری مشغول می باشم.

مطالب مرتبط

کسب و کار

معرفی تجهیزات کمد دیواری

14 اردیبهشت 1404
کسب و کار

چه زمانی به روسیه سفر کنیم + معرفی فستیوال های روسیه

14 اردیبهشت 1404
کسب و کار

رونمایی از اپلیکیشن تیم‌بانک بانک صنعت و معدن

12 اردیبهشت 1404
کسب و کار

ارائه رایگان تمامی خدمات ویژه شیپور در پی حادثه انفجار در بندرعباس

12 اردیبهشت 1404
کسب و کار

بامداد خمار | عاشقانه دهه ۷۰ در قاب شبکه نمایش خانگی

12 اردیبهشت 1404
کسب و کار

چطور با تقویت فن بیان، اعتماد به نفس خود را در زندگی افزایش دهیم؟

8 اردیبهشت 1404
پست بعدی
هوش مصنوعی مولد

هوش مصنوعی مولد و کاربردهای واقعی آن در سال ۲۰۲۵

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش هوش مصنوعی

کاربرد هوش مصنوعی

کاربرد هوش مصنوعی چیست؟

21 مرداد 1404
تاثیر AI بر آینده

هوش مصنوعی و آینده بشریت

20 مرداد 1404
machine learning

همه چیز درباره یادگیری ماشین (Machine Learning)

18 مرداد 1404
deep learning

Deep Learning(یادگیری عمیق) چیست؟

18 مرداد 1404
ChatGPT فارسی چیست

ChatGPT فارسی چیست و چه کاربردی دارد؟

18 مرداد 1404
chatgpt

مفاهیم پایه هوش مصنوعی و آنچه باید در رابطه با ChatGPT بدانیم!

18 مرداد 1404

هوش مصنوعی و چندرسانه ای

بهترین سایت طراحی لوگو با هوش مصنوعی

بهترین سایت طراحی لوگو با هوش مصنوعی

8 مرداد 1404
0

تحول طراحی لوگو با کمک هوش مصنوعی در دنیای دیجیتال امروز، طراحی لوگو دیگر نیازمند دانش تخصصی در فتوشاپ یا...

Pictory

pictory

8 مرداد 1404
0

Pictory چیست؟ پیکتوری Pictory یک پلتفرم ویدیوساز مبتنی بر هوش مصنوعی است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا...

هوش مصنوعی تغییر صدا رایگان

8 مرداد 1404
0

هوش مصنوعی تغییر صدا رایگان به یکی از محبوب‌ترین ابزارهای دیجیتال برای سرگرمی، آموزش و تولید محتوا تبدیل شده است....

برنامه تبدیل عکس به کاریکاتور

8 مرداد 1404
0

چت جی پی تی

دانلود چت جی پی تی فارسی

24 مرداد 1404
0
دانلود چت جی پی تی
چت جی پی تی

چرا همه به دنبال دانلود چت جی پی تی فارسی هستند؟ چرا دانلود چت جی پی تی فارسی این روزها...

ادامه مطلب

GPT 5 جدیدترین جهش هوش مصنوعی

18 مرداد 1404
0
gpt 5
اخبار روز هوش مصنوعی

GPT 5 و رونمایی ازجدیدترین مدل هوش مصنوعی شرکت OpenAI.سم آلتمن، مدیرعامل شرکت OpenAI، در مراسم رونمایی از مدل هوش...

ادامه مطلب

سایت چت جی پی تی

7 مرداد 1404
0
سایت چت جی پی تی
چت جی پی تی

معرفی سایت ChatGPT سایت چت جی پی تی به نشانی chat.openai.com یکی از معروف‌ترین پلتفرم‌های هوش مصنوعی در جهان است....

ادامه مطلب

ChatGPT login

6 مرداد 1404
0
chatgpt login
چت جی پی تی

ورود به چت جی پی تی؛ از صفر تا صد برای استفاده از امکانات هوش مصنوعی ChatGPT، ابتدا باید وارد...

ادامه مطلب
تبلیغات

پیشنهاد روز

لوازم الکتریکی تعمیرگاه رنو تعمیرگاه تویوتا دوره های بین المللی یوگا

دسته بندی مطالب

  • Deepseek Gemini Claude
  • آموزش هوش مصنوعی
  • آموزش هوش مصنوعی کودکان
  • ابزارهای هوش مصنوعی
  • اپلیکیشن بازی چندرسانه ای
  • اخبار روز هوش مصنوعی
  • اخبار ویدیویی
  • ارز دیجیتال
  • تازه ترین خبرها
  • چت جی پی تی
  • چند رسانه ای
  • خبر فوری
  • خودرو
  • سایت های هوش مصنوعی
  • علم و دانش
  • فناوری
  • کسب و کار
  • مجازی
  • مقالات
  • مقالات تکنولوژی
  • مقالات هوش مصنوعی
  • منابع رایگان
  • مهندسی پرامپت
  • موبایل
  • هوش مصنوعی
  • هوش مصنوعی در ایران
  • هوش مصنوعی در کسب و کار

درباره ای بی لاین

ای بی لاین با نگاهی دقیق به دنیای فناوری و ارتباطات این امکان را به مخاطبان خود می دهد تا همواره به جدیدترین مطالب و اخبار تکنولوژی دسترسی داشته باشند.

  • تبلیغات
  • درباره ما
  • تماس باما

© 2024 اخبار - تمامی حقوق برای سایت EBLine محفوظ می باشد.

بدون نتیجه
مشاهده همه نتایج
  • اخبار هوش مصنوعی
    • تحولات جهانی هوش مصنوعی
    • سیاست‌گذاری و مقررات
    • اخبار داخلی هوش مصنوعی
  • تحلیل و بررسی
    • تحلیل ترندها
    • بررسی ابزارها و فناوری ها
  • آموزش و یادگیری هوش مصنوعی
    • مفاهیم پایه ای هوش مصنوعی
    • دوره های آموزشی
    • ابزارهای آموزشی
  • پروژه‌ها و استارتاپ‌ها
    • معرفی استارتاپ های ایرانی
    • پروژه های تحقیقاتی
  • رویدادها و کنفرانس‌ها
    • رویدادهای داخلی
    • رویدادهای بین المللی
  • چندرسانه‌ای
    • ویدیوهای آموزشی و تحلیلی
    • پادکست ها
  • سایر
    • اخبار فناوری
    • اخبار کسب و کار
    • اخبار خودرو
    • اخبار استارتاپ
    • اخبار علمی
    • اخبار ارز دیجیتال
  • تماس با ما

© 2024 اخبار - تمامی حقوق برای سایت EBLine محفوظ می باشد.