شنبه 25 مرداد 1404
ای بی لاین
تبلیغات
  • خانه
  • اخبار هوش مصنوعی
    • تحولات جهانی هوش مصنوعی
    • اخبار داخلی هوش مصنوعی
  • آموزش و یادگیری هوش مصنوعی
    • آموزش هوش مصنوعی
      • هوش مصنوعی چیست؟
      • کاربرد هوش مصنوعی چیست؟
    • مقالات هوش مصنوعی
    • دوره های آموزشی
    • مهندسی پرامپت
      • آموزش پرامپت نویسی مبتدی تا پیشرفته
      • نمونه پرامپت نویسی، مثال‌های واقعی
      • سایت پرامپت نویسی
    • آموزش هوش مصنوعی کودکان
  • کاربردهای هوش مصنوعی
    • چت جی پی تی
      • چت جی‌ پی‌ تی چیست؟
      • دانلود چت جی پی تی
      • سایت چت جی پی تی
      • آموزش چت جی پی تی فارسی
      • دانلود چت جی پی تی از گوگل پلی
      • ثبت نام چت جی پی تی
      • چت جی پی تی دانلود مستقیم
      • سایت چت جی پی تی رایگان
      • کدام نسخه چت جی پی تی برای استفاده مناسب تر است؟
      • نحوه خرید چت جی پی تی پلاس به چه صورت است؟
    • هوش مصنوعی در کسب و کار
    • تفریح و سرگرمی
    • فین تک
  • هوش مصنوعی و چندرسانه‌ای
    • طراحی لوگو با هوش مصنوعی
    • تولید محتوای ویدیویی با هوش مصنوعی
    • برنامه تبدیل عکس به نقاشی با هوش مصنوعی
    • pictory
  • اخبار تکنولوژی
بدون نتیجه
مشاهده همه نتایج
  • خانه
  • اخبار هوش مصنوعی
    • تحولات جهانی هوش مصنوعی
    • اخبار داخلی هوش مصنوعی
  • آموزش و یادگیری هوش مصنوعی
    • آموزش هوش مصنوعی
      • هوش مصنوعی چیست؟
      • کاربرد هوش مصنوعی چیست؟
    • مقالات هوش مصنوعی
    • دوره های آموزشی
    • مهندسی پرامپت
      • آموزش پرامپت نویسی مبتدی تا پیشرفته
      • نمونه پرامپت نویسی، مثال‌های واقعی
      • سایت پرامپت نویسی
    • آموزش هوش مصنوعی کودکان
  • کاربردهای هوش مصنوعی
    • چت جی پی تی
      • چت جی‌ پی‌ تی چیست؟
      • دانلود چت جی پی تی
      • سایت چت جی پی تی
      • آموزش چت جی پی تی فارسی
      • دانلود چت جی پی تی از گوگل پلی
      • ثبت نام چت جی پی تی
      • چت جی پی تی دانلود مستقیم
      • سایت چت جی پی تی رایگان
      • کدام نسخه چت جی پی تی برای استفاده مناسب تر است؟
      • نحوه خرید چت جی پی تی پلاس به چه صورت است؟
    • هوش مصنوعی در کسب و کار
    • تفریح و سرگرمی
    • فین تک
  • هوش مصنوعی و چندرسانه‌ای
    • طراحی لوگو با هوش مصنوعی
    • تولید محتوای ویدیویی با هوش مصنوعی
    • برنامه تبدیل عکس به نقاشی با هوش مصنوعی
    • pictory
  • اخبار تکنولوژی
بدون نتیجه
مشاهده همه نتایج
ای بی لاین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتایج
خانه خودرو

آینده بازار خودرو ایران در گرو تصمیمات کلان اقتصادی

آینده بازار خودرو ایران در گرو تصمیمات کلان اقتصادی

بازار خودرو فروش خودرو

بازار خودرو ایران همچنان یکی از پرحاشیه‌ترین و در عین حال پرچالش‌ترین بخش‌های اقتصاد کشور است؛

بازاری که طی دو دهه گذشته همواره تحت‌تاثیر سیاست‌های دولتی، نوسانات ارزی و نبود رقابت واقعی، از مسیر توسعه پایدار بازمانده است. درحالی‌ که زمزمه‌های خصوصی‌سازی مجدد خودروسازان بزرگ دوباره به‌گوش می‌رسد، چشم‌انداز سال ۱۴۰۴ برای صنعت‌خودرو در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. آیا این صنعت خواهد توانست از رکود عبور کند و به‌رشد برسد یا همچنان گرفتار تصمیمات جزیره‌ای و سیاست‌گزاری‌های کوتاه‌مدت خواهد بود؟

درهمین راستا داریوش بدیعی ثابت، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با «دنیای‌خودرو» به‌بررسی مختصات فعلی این صنعت و سناریوهای پیش‌ روی آن پرداخته است؛ از چالش رقابت‌پذیری و بدهی‌های زنجیره‌تامین گرفته تا تاثیر سیاست ارزی دولت و نقش بخش‌خصوصی واقعی در آینده خودروسازی کشور.

خصوصی‌سازی ایران‌خودرو و سایپا بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده است؛ آیا این واگذاری می‌تواند باعث ایجاد رقابت واقعی در بازار شود؟

خصوصی‌سازی اگر به‌صورت واقعی و شفاف انجام شود، می‌تواند سرآغاز تحول در صنعت‌خودرو کشور باشد. سال‌هاست که ایران‌خودرو و سایپا به‌عنوان دو خودروساز بزرگ کشور در عمل به شکل انحصاری در بازار رفتار کرده‌اند.

این وضعیت، نه تنها به کاهش انگیزه برای بهبود کیفیت انجامیده، بلکه نوآوری، توسعه محصول و پاسخگویی به نیاز مصرف‌کننده را نیز محدود کرده است. رقابت واقعی تنها زمانی شکل می‌گیرد که مالکیت، مدیریت و سیاست‌گزاری این شرکت‌ها از زیر سایه دولت خارج شود.

اما تجربه‌های پیشین خصوصی‌سازی در ایران نشان داده‌اند که بسیاری از واگذاری‌ها صرفا در قالب «رد دیون» یا واگذاری شبه‌دولتی انجام شده و در عمل، تغییری در ساختار تصمیم‌گیری ایجاد نکرده‌اند. اگر قرار باشد همان مدیران با همان رویکرد و سیاست‌ها، صرفا با تابلو و عنوان متفاوت کار کنند، خصوصی‌سازی به‌هدف خود نمی‌رسد.

بنابراین، شفافیت در فرآیند واگذاری و نظارت دقیق نهادهای مستقل اهمیت حیاتی دارد. اگر این فرآیند درست پیش برود، می‌تواند فضای رقابت را باز کند و زمینه حضور موثرتر بخش‌خصوصی، حتی در قالب خودروسازان جدید یا تجمیع قطعه‌سازان بزرگ فراهم شود. در این شرایط، مصرف‌کننده نهایی نیز بیشترین نفع را خواهد برد؛ زیرا رقابت منجر به‌کاهش قیمت، افزایش کیفیت و ارتقای خدمات پس از فروش خواهد شد.

آیا بخش‌خصوصی واقعی توان ورود به عرصه تولید خودرو را دارد یا همچنان با موانع ساختاری مواجه است؟

بخش‌خصوصی در ایران از دیرباز در صنایع مختلف از جمله قطعه‌سازی، تولید بدنه، قالب‌سازی و حتی مونتاژ خودرو نقش ایفا کرده است؛ اما برای ورود جدی به عرصه تولید کامل خودرو با موانع متعددی روبه‌رو است. نخستین مانع، نبود سیاست حمایتی مشخص و پایدار از سوی دولت است؛ تصمیم‌های متغیر و قوانین ناپایدار، ریسک سرمایه‌گذاری در این صنعت را بسیار بالا برده است. از سوی دیگر، تامین مالی از طریق نظام بانکی و بازار سرمایه نیز برای بسیاری از فعالان خصوصی دشوار و غیرقابل اتکاست.

مساله مهم دیگر، محدود بودن دسترسی به‌فناوری‌های روز و خط تولید پیشرفته است. بسیاری از تولیدکنندگان خصوصی نیاز به همکاری با برندهای جهانی دارند؛ اما تحریم‌های بین‌المللی و نبود زیرساخت‌های حقوقی لازم، این مسیر را مسدود کرده است. درچنین شرایطی، حتی اگر بخش‌خصوصی بخواهد ورود جدی به تولید خودرو داشته باشد، باید با چند برابر هزینه و زمان نسبت به‌یک خودروساز دولتی حرکت کند که در نابرابری مطلق قرار دارد.

تبلیغات

با این حال اگر مسیرها باز شود، چه از طریق همکاری‌های مشترک و چه از طریق آزادسازی واقعی بازار و چه با رفع موانع مالیاتی و تعرفه‌ای، بخش‌خصوصی قطعا توان و انگیزه ورود جدی به‌این عرصه را دارد. نمونه‌های موفق در مونتاژ یا تولید محدود، اثبات کرده‌اند که در صورت فراهم شدن شرایط، می‌توان به‌حضور موثر آن‌ها در بازار خودرو امید داشت.

رقابت سالم در بازار خودرو ایران چه پیش‌نیازهایی دارد و چرا تاکنون تحقق نیافته است؟
رقابت سالم در هر بازاری نیازمند شفافیت، آزادی انتخاب، دسترسی عادلانه به‌منابع و حذف انحصار است. در بازار خودرو ایران، بسیاری از این پیش‌نیازها یا به‌طور کامل فراهم نشده‌اند یا نادیده گرفته شده‌اند. وجود تعرفه‌های سنگین واردات، انحصار در تولید، سهم بالای دولت در مدیریت شرکت‌های خودروسازی و همچنین عدم‌شفافیت در قیمت‌گذاری، از مهم‌ترین موانع شکل‌گیری رقابت واقعی به‌شمار می‌روند. این ساختار ناکارآمد سبب شده است نه تولیدکننده انگیزه‌ای برای رقابت داشته باشد و نه مصرف‌کننده بتواند انتخابی آگاهانه و آزادانه انجام دهد.
از سوی دیگر، نبود نهاد ناظر مستقل و کارآمد که بتواند بر رفتار انحصارگرایانه نظارت کند، یکی دیگر از چالش‌های ساختاری است. در بسیاری از کشورها، نهادهای ضدانحصار با ابزارهای قانونی، مانع شکل‌گیری بازارهای غیررقابتی می‌شوند. اما در ایران، این نهادها یا وجود ندارند یا از قدرت اجرایی کافی برخوردار نیستند. درنتیجه، نه تنها رقابت شکل نمی‌گیرد، بلکه نوعی «هم‌سویی پنهان» میان تولیدکنندگان برای حفظ قیمت‌ها و سهم بازار مشاهده می‌شود.
اگر دولت به‌جای تصدی‌گری، به‌عنوان ناظر بی‌طرف عمل کند و زمینه را برای ورود بازیگران جدید، چه داخلی و چه خارجی فراهم سازد، رقابت سالم می‌تواند شکل بگیرد. این رقابت به‌نفع کیفیت، قیمت، خدمات و درنهایت جلب رضایت و اعتماد عمومی خواهد بود.

چشم‌انداز بازار خودرو در سال آینده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا با ثبات نسبی نرخ ارز، می‌توان به کاهش قیمت‌ها امیدوار بود؟
چشم‌انداز بازار خودرو در سال آینده بیش از هر چیز به متغیرهای کلان اقتصادی گره خورده است. مهم‌ترین آن‌ها، نرخ ارز است که به‌شکل مستقیم بر قیمت خودروهای وارداتی و غیرمستقیم بر بهای خودروهای داخلی اثر می‌گذارد؛ زیرا بخش مهمی از مواد اولیه و قطعات به‌صورت ارزی تامین می‌شود. در صورت تثبیت نسبی ارز، می‌توان انتظار داشت که نوسان قیمت‌ها در بازار کنترل شود؛ اما کاهش قیمت، تنها در صورتی محقق خواهد شد که سایر عوامل مانند هزینه‌های تولید، مالیات‌ها و تعرفه‌ها نیز تعدیل شوند.
با این حال نباید از سایر مولفه‌های اقتصادی مانند تورم ساختاری، رشد نقدینگی و کاهش قدرت خرید خانوارها غافل بود. اگرچه ممکن است نرخ ارز در سطح اسمی ثابت بماند، اما در عمل، رشد هزینه‌های جانبی تولید می‌تواند قیمت تمام‌شده خودرو را افزایش دهد. افزون بر آن، در نبود برنامه منسجم برای کنترل تورم عمومی کشور، بازار خودرو تنها یکی از نمودهای فشار بر معیشت مردم خواهد بود و کاهش قیمت آن، نیازمند سیاست‌های جامع اقتصادی است، نه صرفا تثبیت نرخ دلار.
بنابراین، اگرچه برخی شاخص‌ها می‌توانند امیدوارکننده به‌نظر برسند، اما چشم‌انداز واقعی بازار خودرو به رویکرد دولت در تنظیم سیاست‌های اقتصادی بستگی دارد. اگر دولت به‌جای مدیریت کوتاه‌مدت بازار، به‌سمت اصلاحات پایدار در حوزه‌های مالیاتی، ارزی و تولید حرکت کند، آنگاه می‌توان از سال آینده به‌عنوان نقطه شروعی برای بازگشت تعادل به بازار خودرو یاد کرد.

با توجه به رکود تقاضا در بازار خودرو، آیا تولیدکنندگان باید منتظر کاهش فروش باشند؟ چه راهکارهایی برای مدیریت این وضعیت وجود دارد؟
رکود تقاضا در بازار خودرو، واقعیتی است که از اواسط سال گذشته تاکنون با شدت بیشتری بروز یافته است. افزایش قیمت‌ها، نبود تسهیلات مناسب و کاهش قدرت خرید، سه عامل اصلی این رکود هستند. درچنین شرایطی، تولیدکنندگان با دو گزینه مواجه‌اند: یا تولید را کاهش دهند که منجر به ضرر در مقیاس اقتصادی و افزایش بهای تمام‌شده می‌شود، یا راهکارهای جایگزین برای تحریک تقاضا و حفظ بازار بیابند.
یکی از مهم‌ترین راهکارها، ارائه مدل‌های متنوع و مقرون‌به‌صرفه با توجه به نیاز مصرف‌کنندگان است. کاهش هزینه‌های تولید از طریق بهبود بهره‌وری، همکاری با قطعه‌سازان و استفاده از فناوری‌های سبک‌تر، می‌تواند قیمت نهایی خودرو را به‌گونه‌ای تنظیم کند که با توان خرید خانوار ایرانی هم‌خوانی داشته باشد. درعین حال، توسعه نظام فروش اقساطی، لیزینگ واقعی و تضمین خدمات پس از فروش نیز می‌تواند انگیزه خرید را افزایش دهد.
همچنین، تعامل با نهادهای مالی برای ایجاد بسته‌های حمایتی و ارائه تسهیلات هدفمند به مشتریان واقعی (نه سفته‌بازان) از دیگر ابزارهایی است که می‌تواند از رکود جلوگیری کند. اگر تولیدکنندگان به‌شکل فعال وارد برنامه‌ریزی برای خروج از رکود شوند، می‌توان حتی در شرایط اقتصادی سخت نیز بازار را به‌صورت نسبی حفظ کرد.

در ســـــــال آینده چه سناریوهایی برای بازار خودرو می‌توان متصور بود؟ آیا احتمال ورود بازیگران جدید یا تقویت واردات وجود دارد؟
در سال آینده، سه سناریو محتمل پیش روی بازار خودرو ایران قرار دارد. سناریوی نخست، ادامه وضعیت فعلی است: ثبات نسبی همراه با رکود تقاضا، محدودیت در عرضه و افزایش تدریجی قیمت‌ها. در این حالت، بازار به‌شکل فرسایشی و تحت‌تاثیر متغیرهای سیاسی و اقتصادی حرکت خواهد کرد. سناریوی دوم، کاهش محدودیت‌های وارداتی و افزایش رقابت است که می‌تواند با ورود برندهای خارجی (ولو در قالب مونتاژ یا همکاری مشترک) انجام شود.
سناریوی سوم که مطلوب‌ترین و در عین حال دشوارترین است، تحول ساختاری بازار خودرو از طریق واقعی‌سازی قیمت‌ها، واگذاری مالکیت خودروسازان، رفع موانع واردات قطعات باکیفیت و شکل‌گیری رقابت بین برندهای داخلی و خارجی است. در این حالت، نه تنها قیمت و کیفیت به‌تعادل می‌رسد، بلکه بازار نیز از حالت انحصاری خارج شده و رضایت مشتریان هرچه بیشتر حاصل خواهد شد.
ورود بازیگران جدید به‌این عرصه چه در قالب خودروسازان خصوصی یا نمایندگی‌های رسمی برندهای خارجی در صورتی میسر است که دولت با ایجاد زیرساخت‌های حقوقی، اقتصادی و گمرکی مناسب، زمینه فعالیت شفاف و رقابتی را فراهم سازد. در غیر این صورت، حتی اگر قصد ورود هم وجود داشته باشد، انگیزه و امکان اجرا برای فعالان اقتصادی باقی نخواهد ماند.

تبلیغات
اشتراک گذاریتوییتاشتراک گذاری
تبلیغات
پست قبلی

کاهش قیمت دلار در بازار با ادامه مذاکرات ایران و آمریکا

پست بعدی

مخبر: ساخت ماهواره مخابراتی در مدار ژئو، دستاوردی ملی و حاکمیتی است

علی کریمخانی

علی کریمخانی

متخصص و توسعه دهنده نرم افزار، IT Specialist، Software Engineering، Web Programmer نویسنده و تولیدکننده محتوا می باشم که با تمرکز بر ارتقا فرهنگ، مهارت و سواد دیجیتال فعالیت می نمایم هم چنین با تجربه‌ای چندساله در زمینه تولید محتوا، به‌ویژه در حوزه‌های دیجیتال و هوش مصنوعی، به ترویج استفاده صحیح و آگاهانه از فناوری‌های دیجیتال می پردازم. همچنین با استفاده از وبلاگ‌ها، مقالات و ویدیوهای آموزشی، سعی در افزایش آگاهی عمومی در مورد مسائل دیجیتال، مهارت‌های نرم‌افزاری و تفکر انتقادی دارم. بنده اعتقاد دارم که با تقویت مهارت‌های دیجیتال، می‌توان جامعه‌ای هوشمندتر و مسئولانه‌تر ساخت.

مطالب مرتبط

خودرو

معرفی کاوازاکی Z900SE | مشخصات این موتورسیکلت چیست؟

23 اردیبهشت 1404
خودرو

مروری بر خودروی اورا 03 | مشخصات این چینی برقی چیست؟

23 اردیبهشت 1404
خودرو

معرفی قوی‌ترین موتور باکسر تازه‌نفس BMW | ترکیبی از قدرت، فناوری، و راحتی در کلاس اسپرت و تورینگ

23 اردیبهشت 1404
خودرو

شگفتانه جدید در خرید سهام «سایپا»؛ علی انصاری وارد شد

23 اردیبهشت 1404
خودرو

علت گران‌تر بودن بیمه خودروهای لوکس نسبت به مدل‌های معمولی چیست؟

23 اردیبهشت 1404
خودرو

آیین نامه اجرایی واردات خودروهای جانبازان ابلاغ شد

23 اردیبهشت 1404
پست بعدی

مخبر: ساخت ماهواره مخابراتی در مدار ژئو، دستاوردی ملی و حاکمیتی است

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش هوش مصنوعی

کاربرد هوش مصنوعی

کاربرد هوش مصنوعی چیست؟

21 مرداد 1404
تاثیر AI بر آینده

هوش مصنوعی و آینده بشریت

20 مرداد 1404
machine learning

همه چیز درباره یادگیری ماشین (Machine Learning)

18 مرداد 1404
deep learning

Deep Learning(یادگیری عمیق) چیست؟

18 مرداد 1404
ChatGPT فارسی چیست

ChatGPT فارسی چیست و چه کاربردی دارد؟

18 مرداد 1404
chatgpt

مفاهیم پایه هوش مصنوعی و آنچه باید در رابطه با ChatGPT بدانیم!

18 مرداد 1404

هوش مصنوعی و چندرسانه ای

بهترین سایت طراحی لوگو با هوش مصنوعی

بهترین سایت طراحی لوگو با هوش مصنوعی

8 مرداد 1404
0

تحول طراحی لوگو با کمک هوش مصنوعی در دنیای دیجیتال امروز، طراحی لوگو دیگر نیازمند دانش تخصصی در فتوشاپ یا...

Pictory

pictory

8 مرداد 1404
0

Pictory چیست؟ پیکتوری Pictory یک پلتفرم ویدیوساز مبتنی بر هوش مصنوعی است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا...

هوش مصنوعی تغییر صدا رایگان

8 مرداد 1404
0

هوش مصنوعی تغییر صدا رایگان به یکی از محبوب‌ترین ابزارهای دیجیتال برای سرگرمی، آموزش و تولید محتوا تبدیل شده است....

برنامه تبدیل عکس به کاریکاتور

8 مرداد 1404
0

چت جی پی تی

دانلود چت جی پی تی فارسی

24 مرداد 1404
0
دانلود چت جی پی تی
چت جی پی تی

چرا همه به دنبال دانلود چت جی پی تی فارسی هستند؟ چرا دانلود چت جی پی تی فارسی این روزها...

ادامه مطلب

GPT 5 جدیدترین جهش هوش مصنوعی

18 مرداد 1404
0
gpt 5
اخبار روز هوش مصنوعی

GPT 5 و رونمایی ازجدیدترین مدل هوش مصنوعی شرکت OpenAI.سم آلتمن، مدیرعامل شرکت OpenAI، در مراسم رونمایی از مدل هوش...

ادامه مطلب

سایت چت جی پی تی

7 مرداد 1404
0
سایت چت جی پی تی
چت جی پی تی

معرفی سایت ChatGPT سایت چت جی پی تی به نشانی chat.openai.com یکی از معروف‌ترین پلتفرم‌های هوش مصنوعی در جهان است....

ادامه مطلب

ChatGPT login

6 مرداد 1404
0
chatgpt login
چت جی پی تی

ورود به چت جی پی تی؛ از صفر تا صد برای استفاده از امکانات هوش مصنوعی ChatGPT، ابتدا باید وارد...

ادامه مطلب
تبلیغات

پیشنهاد روز

لوازم الکتریکی تعمیرگاه رنو تعمیرگاه تویوتا دوره های بین المللی یوگا

دسته بندی مطالب

  • Deepseek Gemini Claude
  • آموزش هوش مصنوعی
  • آموزش هوش مصنوعی کودکان
  • ابزارهای هوش مصنوعی
  • اپلیکیشن بازی چندرسانه ای
  • اخبار روز هوش مصنوعی
  • اخبار ویدیویی
  • ارز دیجیتال
  • تازه ترین خبرها
  • چت جی پی تی
  • چند رسانه ای
  • خبر فوری
  • خودرو
  • سایت های هوش مصنوعی
  • علم و دانش
  • فناوری
  • کسب و کار
  • مجازی
  • مقالات
  • مقالات تکنولوژی
  • مقالات هوش مصنوعی
  • منابع رایگان
  • مهندسی پرامپت
  • موبایل
  • هوش مصنوعی
  • هوش مصنوعی در ایران
  • هوش مصنوعی در کسب و کار

درباره ای بی لاین

ای بی لاین با نگاهی دقیق به دنیای فناوری و ارتباطات این امکان را به مخاطبان خود می دهد تا همواره به جدیدترین مطالب و اخبار تکنولوژی دسترسی داشته باشند.

  • تبلیغات
  • تماس باما

© 2024 اخبار - تمامی حقوق برای سایت EBLine محفوظ می باشد.

بدون نتیجه
مشاهده همه نتایج
  • اخبار هوش مصنوعی
    • تحولات جهانی هوش مصنوعی
    • سیاست‌گذاری و مقررات
    • اخبار داخلی هوش مصنوعی
  • تحلیل و بررسی
    • تحلیل ترندها
    • بررسی ابزارها و فناوری ها
  • آموزش و یادگیری هوش مصنوعی
    • مفاهیم پایه ای هوش مصنوعی
    • دوره های آموزشی
    • ابزارهای آموزشی
  • پروژه‌ها و استارتاپ‌ها
    • معرفی استارتاپ های ایرانی
    • پروژه های تحقیقاتی
  • رویدادها و کنفرانس‌ها
    • رویدادهای داخلی
    • رویدادهای بین المللی
  • چندرسانه‌ای
    • ویدیوهای آموزشی و تحلیلی
    • پادکست ها
  • سایر
    • اخبار فناوری
    • اخبار کسب و کار
    • اخبار خودرو
    • اخبار استارتاپ
    • اخبار علمی
    • اخبار ارز دیجیتال
  • تماس با ما

© 2024 اخبار - تمامی حقوق برای سایت EBLine محفوظ می باشد.