یکشنبه 15 تیر 1404
ای بی لاین
تبلیغات
  • اخبار هوش مصنوعی
    • تحولات جهانی هوش مصنوعی
    • اخبار داخلی هوش مصنوعی
  • کاربردهای هوش مصنوعی
    • تفریح و سرگرمی
    • فین تک
  • آموزش و یادگیری هوش مصنوعی
  • هوش مصنوعی و چندرسانه‌ای
  • اخبار تکنولوژی
بدون نتیجه
مشاهده همه نتایج
  • اخبار هوش مصنوعی
    • تحولات جهانی هوش مصنوعی
    • اخبار داخلی هوش مصنوعی
  • کاربردهای هوش مصنوعی
    • تفریح و سرگرمی
    • فین تک
  • آموزش و یادگیری هوش مصنوعی
  • هوش مصنوعی و چندرسانه‌ای
  • اخبار تکنولوژی
بدون نتیجه
مشاهده همه نتایج
ای بی لاین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتایج
خانه خودرو

بازار خودرو در چنگ انحصار؛ قیمت‌ها بی‌ترمز!

بازار خودرو در چنگ انحصار؛ قیمت‌ها بی‌ترمز!

بازار خودرو در چنگ انحصار؛ قیمت‌ها بی‌ترمز!

در حالی که کشورها با رقابت آزاد به کیفیت و نوآوری در صنعت خودرو دست یافته‌اند، اما بازار انحصاری خودرو در ایران تحت کنترل دو خودروساز، با قیمت‌های نجومی و کیفیت پایین باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در سال‌های اخیر، موضوع واردات خودرو و چگونگی تعیین قیمت نهایی آن به یکی از دغدغه‌های اصلی مصرف‌کنندگان و فعالان اقتصادی تبدیل شده است. یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار در این زمینه، میزان حقوق و عوارض بازرگانی است که دولت با هدف کنترل واردات، حمایت از تولید داخل و مدیریت منابع ارزی اعمال می‌کند.

بر همین اساس نیز محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهوری، تصویب‌نامه هیئت وزیران، در خصوص تعیین اصلاحات تعرفه‌ای ۲۴۰ ردیف شامل کاهش و افزایش سود بازرگانی، تفکیک، ایجاد، حذف و اصلاح شرح تعرفه را ابلاغ کرد (جزئیات کامل)؛ بررسی ابلاغیه مذکور نشان می‌دهد سود بازرگانی برای واردات خودرو تغییر نکرد و همچنان بالای ۹۰ درصد است؛ یعنی تقریباً هم‌قیمت خودروی وارد شده باید سود بازرگانی پرداخت کرد که باعث می‌شود قیمت نهایی خودرو با افزایش نجومی مواجه شود.

بازار خودرو در چنگ انحصار؛ قیمت‌ها بی‌ترمز!

نکته قابل توجه آنکه پیش از این دولتمردان از تریبون‌های مختلف تاکید می‌کردند که دولت به دنبال کاهش انحصار در بازار خودرو است و قصد دارد با تسهیل واردات خودرو، روند فزاینده قیمت‌ها در بازار را بشکند با این حال با اعمال تعرفه‌های بالای ۹۰ درصد برای واردات خودرو نمی‌توان انتظار داشت که قیمت خودرو با افت مواجه و بازار رقابتی شود.

باید توجه داشت که علاوه بر حقوق ورودی، خودروی وارداتی مشمول پرداخت مجموعه‌ای از حقوق و عوارض دیگر از جمله مالیات بر ارزش افزوده، عوارض شماره‌گذاری، مالیات علی‌الحساب و هزینه‌های جانبی دیگر و… هم است که به این ترتیب قیمت نهایی خودرو تقریباً ۲ تا ۳ برابر قیمت واقعی می‌شود.

بنابراین به دلیل اینکه امروز بازار خودروی ایران تشنه محصولات جدید است وقتی قرار باشد تعرفه‌های بالای ۹۰ درصد برای واردات خودور اعمال شود قطعاً شاهد افزایش شدید قیمت خودروهای وارداتی و کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده، تمرکز بازار بر خودروهای داخلی و دست‌دوم خارجی، کاهش رقابت‌پذیری صنعت خودروسازی داخلی به دلیل نبود الزام برای ارتقا کیفیت و افزایش انگیزه برای واردات غیررسمی و قاچاق در مناطق مرزی خواهیم بود.

۳ میلیارد دلار چه نقشی ایفا می‌کند؟

از سویی دیگر چندی پیش محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که «در بحث خودرو سالانه حدود ۹ میلیارد دلار برای واردات قطعات خودرو هزینه می‌شود اما برای اجرای قانون واردات خودرو این ارز تأمین نمی‌شد بنابراین کاهش ارز واردات خودرو قابل قبول نبود و با مصوبه سران قوا، ارز واردات خودرو مجدداً به ۳ میلیارد دلار افزایش پیدا کرد.»

آمار واردات خودرو در سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که حدود ۶۰ هزار دستگاه خودرو با ارزش ۱.۳ میلیارد دلار وارد ایران شده‌اند، با این حال به دلیل اعمال تعرفه بالای برای واردات، افزایش نرخ محاسباتی ارز به ۷۰,۰۰۰ تومان و… پیش‌بینی می‌شود که حتی در صورت تخصیص کامل ۳ میلیارد دلار – که می‌تواند زمینه واردات ۱۵۰ هزار خودرو را فراهم کند- میزان واردات خودرو در سال جاری به‌شدت کاهش یابد؛ در کنار کاهش واردات خودرو، همان خودرویی هم که در نهایت به مصرف کننده عرضه می‌شود ۲ تا ۳ برای قیمت واقعی خودرو خواهد بود که همین امر نه تنها قدرت خرید را به شدت کاهش می‌دهد بلکه تغییری در فضای گلخانه‌ای بازار خودرو هم ایجاد نمی‌کند و مونتاژکاران -که با کاهش حقوق ورودی قطعات هم مواجه شده‌اند- و داخلی‌ها همچنان یکه‌تاز بی رقیب در بازار خواهند بود.

این در حالیست که یکی از پیامدهای اصلی انحصار در بازار خودرو، کاهش انگیزه برای نوآوری و بهبود کیفیت محصولات است. خودروهای داخلی، با وجود قیمت‌های بالا، از نظر ایمنی، مصرف سوخت، و فناوری روز با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارند.

تبلیغات

به اعتقاد کارشناسان با اعمال تعرفه‌های سنگین بر واردات خودرو، عملاً فضا برای حضور شرکت‌های خارجی بسته شده و مصرف‌کنندگان ایرانی ناچار به انتخاب از میان محصولات محدود داخلی و مونتاژی هستند. این سیاست‌ها در حالی اجرا می‌شوند که در بسیاری از کشورها، واردات خودرو ابزاری برای ایجاد رقابت و رشد صنعت داخلی محسوب می‌شود.

به گزارش مهر، صاحب‌نظران اقتصادی بر این باورند که تنها راه برون‌رفت از وضعیت کنونی، اصلاح ساختار بازار خودرو از طریق آزادسازی واردات، شکستن انحصار تولید و واگذاری نقش تنظیم‌گر به نهادهای مستقل و تخصصی است. همچنین، توسعه همکاری‌های بین‌المللی و سرمایه‌گذاری خارجی می‌تواند به تحول بنیادین در این صنعت کمک کند.

در نهایت، آینده صنعت خودروی ایران به تصمیمات شجاعانه و واقع‌بینانه در سطح حاکمیت بستگی دارد؛ تصمیماتی که بتوانند مسیر حرکت از انحصار به رقابت را هموار سازند.

تبلیغات
تبلیغات
پست قبلی

موبایل و لپ تاپ وارداتی به آمریکا شامل تعرفه جدید می‌شوند

پست بعدی

قیمت دلار و یورو دولتی امروز یکشنبه ۲۴ فروردین

مهدیه معتمدپور

مهدیه معتمدپور

برنامه نویس و متخصص IT به عنوان دبیر تحریریه سایت ای بی لاین، مسئولیت هدایت و تنظیم محتوای خبری را بر عهده دارم. علاقه‌مند به تکنولوژی و نوآوری‌های جدید در صنعت دیجیتال می باشم، در تلاش هستم تا بهترین و به‌روزترین اطلاعات اخبار دیجیتال را در اختیار مخاطبان قرار دهم. همچنین به نوشتن مقالات تحلیلی و بررسی روندها و اخبار داغ دنیای فناوری مشغول می باشم.

مطالب مرتبط

خودرو

معرفی کاوازاکی Z900SE | مشخصات این موتورسیکلت چیست؟

23 اردیبهشت 1404
خودرو

مروری بر خودروی اورا 03 | مشخصات این چینی برقی چیست؟

23 اردیبهشت 1404
خودرو

معرفی قوی‌ترین موتور باکسر تازه‌نفس BMW | ترکیبی از قدرت، فناوری، و راحتی در کلاس اسپرت و تورینگ

23 اردیبهشت 1404
خودرو

شگفتانه جدید در خرید سهام «سایپا»؛ علی انصاری وارد شد

23 اردیبهشت 1404
خودرو

آینده بازار خودرو ایران در گرو تصمیمات کلان اقتصادی

23 اردیبهشت 1404
خودرو

علت گران‌تر بودن بیمه خودروهای لوکس نسبت به مدل‌های معمولی چیست؟

23 اردیبهشت 1404
پست بعدی

قیمت دلار و یورو دولتی امروز یکشنبه ۲۴ فروردین

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب روز

  • مقالات

انتشار قابلیت‌های جدید اپلیکیشن «دولت من»؛ حذف پیامک از احراز هویت

23 اردیبهشت 1404
Duolingo

آیا Duolingo چهره بحران شغلی هوش مصنوعی است؟ | بررسی تأثیر AI بر بازار کار

15 اردیبهشت 1404

زیست بوم مجازی کودکان و نوجوانان باید در سامانه شاد شکل بگیرد

28 فروردین 1404

گوگل پلی هشدارهای کیفیتی برای اپ‌ها را نمایش می‌دهد

19 اسفند 1403

تبلیغات متنی

لوازم الکتریکی تعمیرگاه رنو تعمیرگاه تویوتا دوره های بین المللی یوگا
تبلیغات

پیشنهاد روز

لوازم الکتریکی تعمیرگاه رنو تعمیرگاه تویوتا دوره های بین المللی یوگا

دسته بندی مطالب

  • اپلیکیشن بازی چندرسانه ای
  • اخبار روز هوش مصنوعی
  • اخبار ویدیویی
  • ارز دیجیتال
  • تازه ترین خبرها
  • چت جی پی تی
  • خبر فوری
  • خودرو
  • دیپ سیک
  • علم و دانش
  • فناوری
  • کسب و کار
  • مجازی
  • مقالات
  • مقالات تکنولوژی
  • مقالات هوش مصنوعی
  • مهندسی پرامپت
  • موبایل
  • هوش مصنوعی
  • هوش مصنوعی در ایران

درباره ای بی لاین

ای بی لاین با نگاهی دقیق به دنیای فناوری و ارتباطات این امکان را به مخاطبان خود می دهد تا همواره به جدیدترین مطالب و اخبار تکنولوژی دسترسی داشته باشند.

  • تبلیغات
  • تماس باما

© 2024 اخبار - تمامی حقوق برای سایت EBLine محفوظ می باشد.

بدون نتیجه
مشاهده همه نتایج
  • اخبار هوش مصنوعی
    • تحولات جهانی هوش مصنوعی
    • سیاست‌گذاری و مقررات
    • اخبار داخلی هوش مصنوعی
  • تحلیل و بررسی
    • تحلیل ترندها
    • بررسی ابزارها و فناوری ها
  • آموزش و یادگیری هوش مصنوعی
    • مفاهیم پایه ای هوش مصنوعی
    • دوره های آموزشی
    • ابزارهای آموزشی
  • پروژه‌ها و استارتاپ‌ها
    • معرفی استارتاپ های ایرانی
    • پروژه های تحقیقاتی
  • رویدادها و کنفرانس‌ها
    • رویدادهای داخلی
    • رویدادهای بین المللی
  • چندرسانه‌ای
    • ویدیوهای آموزشی و تحلیلی
    • پادکست ها
  • سایر
    • اخبار فناوری
    • اخبار کسب و کار
    • اخبار خودرو
    • اخبار استارتاپ
    • اخبار علمی
    • اخبار ارز دیجیتال
  • تماس با ما

© 2024 اخبار - تمامی حقوق برای سایت EBLine محفوظ می باشد.